Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

09 May 2013

Petua Hilangkan Hitam pada Buku Lali ..


Salam keceriaan buat semua buat pembacablog pink. Ai sebenarnya dah lama cari petua untuk hilngkan hitam pada buku lali kaki wia yang kehitaman dan keras sedikit. Meh ai nak kongsi sedikit pasal petua tradisional. Jom sama-sama baca ;)
Tidak semua orang mengalami masalah buku lali hitam di bahagian bawah kaki. Ada yang mengatakan  bahawa warna gelap pada tumit dan siku berpunca daripada hiper-pigmentasi kulit. Ia juga akan buku lali hitam menyebabkan kulit pada bahagian tersebut jika dibiarkan lama-kelamaan akan menjadi kasar. Pada masa yang sama, faktor keturunan juga mungkin menjadi penyebab mengapa sesetengah orang mempunyai siku atau tumit yang kelihatan hitam.  Jom kita lihat apakah petua tersebut.
Petua Atasi Buku Lali dan Siku Hitam
Petua yang pertama ialah menggunakan limau nipis atau lemon.Potong limau kepada dua bahagian dan gosokkan pada buku lali selama beberapa minit sewaktu tengah menonton drama dsebagainya.
Biarkan air limau tu kering dengan sendiri pada buku lali yang disgosok. Lepas  dirasakan dah betul-betul kering, barulah dibilas dengan air suam. Eloknya diamalkan setiap hari.
Petua Mencerahkan Siku/ Buku Lali
Sediakan satu cawan susu, teoun gandum 2-3 sudu besar dan satu sudu serbuk kunyit.
Campurkan kesemua bahan tu dalam satu mangkuk bersih dan gaul sehingga rata. Kemudian sapu adunan tu pada bahagian siku atau buku lali atau kedua-duanya sekali dan biarkan selama lebih kurang 30 minit.
Selepas 30 minit,barulah digosok bahagian tersebut perlahan-lahan dengan menggunakan air suam untuk membersihkan atau dalam erti kata lain menghilangkanbahan/adunan yang disapu tadi. Dikatakan juga kalau nak dapat hasil yang tip-top kenalah juga amalkan petua nie setiap hari.

P/s : Selamat Mencuba dan kalau riba laptop sambil melayari internet juga faktor menghitamkan  buku lali seperti ai.. Jom buat dan lihat hasilnya ;)

 :: HuGs & KiSs ::

7 Comments:

Unknown said...

haha, kalau pkai yg limau nipis dan kebetulan time tu ada luka kecil di buku lali, ditonyoh2... mau menjerit mak jemah dibuatnya..hehe

Nurfara Hani said...

thanks share..

Hana said...

hana lutut gelap sikit, huhu bahagian2 lain ok. sebab kering jadi hana letak losyen

Nella Yayu said...

Terimakasih informasinya.. ^^

Nella Yayu said...

Terimakasih informasinya..^^

ezyra taharin said...

good info....nanti boleh la amal kan

NINA FARHANA said...

Buku lali kite pn kering hitam je. Nasib baik berstokin,mampu nak sorok. Taktawlah kenapa tang tuuu ja hitam hehe

 
-Copyright WieyaRaudzi 2013-2017 By AiLullaby-