07 June 2013

Kakitangan Swasta Vs Kakitangan Kerajaan


Hai semua..Ok dah masuk entri persiapan sebelum masuk interview. Sambil baca sambil hapdate belog. Macam best pulak rasa. Boleh kongsi ilmu dengan yang lain. Ikut pada tajuk entri ni..

Sejauh manakah kebenaran itu ? Ini dari pandangan ai sendiri..Kalau ada yang menyinggung perasaan. Harap tak simpan di hati. Hanya pandangan yang positif in shaa Allah.

Ai tak nafikan sektor swasta mmg ketat disiplinnya.. Ai maksudkan ialah syarikat syarikat yang besar.. Pendapat syarikat itu bergantung pada produktiviti pekerjanya .. Lain dengan kerajaan .. Tetapi ramai kakitangan swasta tidak sedar sebenarnya kakitangan awam juga bekerja keras ( adakalanya ) demi membangunkan negara ... 

Mereka ini berkhidmat untuk rakyat dan negara ... Ada perbezaan di sini yang mana kakitangan swasta berkhidmat untuk majikan mereka yakni pemilik syarikat .. Jika keuntungan berganda , mereka akan terima imbuhan yang tinggi ..berbeza dengan kakitangan awam ...

Jarang sekali nak dapat imbuhan seperti kakitangan swasta .. Mereka ( kakitangan swasta ) tidak sedar hal itu .. Mereka hanya nampak 'ulat-ulat' yang melepak sedangkan ramai lagi yang buat kerja .. Mereka ini selalunya berada di belakang tabir.

Bayangkan kakitangan kerajaan yang terpaksa keluar kursus.. meninggalkan ahli keluarganya .. Bukan boleh diclaim lagi .. Ingat best ke pergi kursus tu ? Tinggal anak bini kat rumah ..Swasta ? Berapa banyak syarikat swasta yang berbuat demikian ? Tak banyak kan..leh kira pun .. Sebab semua ini melibatkan kos ... 

Kalau mereka kata , kenapa kerajaan buat kursus semua ini ?? Ini adalah memastikan kakitangan kerajaan senantiasa dlm keadaan profesional .. Mampu buat apa saja jenis kerja .. Bukan satu tu jee ... 

Kakitangan swasta ... berapa ramai sebenarnya komited pada kerja ?? Kalau bos takada , rasanya mereka seperti juga kakitangan kerajaan yang bersikap 'ulat' ni .. Kecuali yang benar benar merasakan dirinya diamanahkan dengan tugasan yang diberi ... 

Kesimpulan yang boleh ai buat ... Kakitangan swasta membuat kerja kerana ' bos ' depan mata ... boleh dibuang bila bila masa ... Manakala kakitangan awam ... walaupun bos depan mata , mereka tak kisah... Mereka takkan begitu mudah dibuang ... 

Dari segi dedikasi .. Kedua dua pihak yang komited pada tugas mereka adalah jenis yang bertanggungjawab , amanah dan jujur .. Mencari rezeki halal , tu pegangan mereka.. 

Akhir kata , tak kira swasta atau awam , fikirkan..gaji yang diperolehi itu adakah berbaloi dengan amanah yang diberi ? Ingat ... di sana nanti ada pengadilan yang bakal kita hadapi .. Jgn mencemburui antara satu sama lain kerana kita masing masing ada tugas tersendiri .. Membangunkan ekonomi keluarga dan negara !

Ok sambil tulis nota, sambil baca. Jom tambah ilmu.
Doakan ai ye semua.. Salam Jumaat 28 Rejab 1434H ;)

0 Comments:

 
-Copyright WieyaRaudzi 2013-2016 By AiLullaby-