Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

07 April 2013

Tips Turun Berat Badan ★


Salam manis buat semua...
ai ni kuat makan. Dan berat badan pun cepat naik.
So, ai tercari- cari tips yang di idamkan..
dan jumpa! Meh kongsi sama-sama..

Untuk Turun/Maintain Berat Badan.

1. Makan sedikit tapi banyak kali. Namun kalau kat restaurant yang mana makanannya portion besar, hmm memang terpaksa habiskan. Untuk hari yang macam itu, cuma makan 3kali sehari.

2. Pernah dengar 'Breakfast like king, lunch like prince, dinner like a pauper/beggar'? Kenapa kena breakfast paling meriah dan merudumkan kemeriahannya pabila melewati harimu? Sebab untuk brekafast yang besar, kita ada WHOLE DAY untuk hadam ia dan bakar lemak itu. Bila dinner pula, lepas makan kita terus rehat dan tidur. Jadi dinner memang simple selalunya atau kecil portionnya. Breakfast besar, lunch sederhana, dinner sedikit. Amalkan.

3.  Mula berhenti minum air yang fancy dan manis (kecuali Red Bull untuk waktu kerja ). Kini semua makanan yang sedap-sedap itu akan mendapat pasangan yang terbaik, iaitu air mineral. Memang air mineral all the way. Cuma pagi saja minum yoghurt drink (rarely). Breakfast like king katakan.

4. Detox. Usahakanlah untuk berry (nama manja bagi buang ayaq besaq) sekali sehari. Ini kena consistent sebab tak bagus untuk badan simpan toksik lama2. Bagi yang susah nak berry everyday: try minum Milo setiap pagi selepas breakfast. Makan pisang setiap hari. 

5. Detox, masih dalam topik penyahtoksik (detox). Makan makanan bergula sebab sugar tulah yang boleh menggemukkan! Maka, selain cuba membalas balik dengan air mineral, setiap malam sebelum tidur akan minum green tea! Green tea sangat sedap waktu masih panas/suam. Cubalah suka, perlahan-lahan mesti boleh.

6. Jangan malas berpeluh. Pagi-pagi  menari sebelum mandi. Menari jelah macam mana pun. Macam parodi Shae Sayang tuh pun kalau bersungguh buat sure berpeluh. Berpeluh untuk 30minit baru sejukkan badan dan shower. Rasa segar gila nak pergi kerja, selain menggunakan semua benda yang dah anda pelahap itu sebagai tenaga :') Tak sia-sia makan... bukan untuk tambahkan ukuran lilitan pinggang.

7. Makan dalam mangkuk dan gunakan sudu. Okay ini tips untuk tak terlebih makan masakan mak kita kan?. Mak kalau masak super sedap okay kalau makan guna tangan memang kerja nak menambah nasik ajer! Sedap betul ya jus-jus tangan. Memang bagus makan pakai tangan sebab peluh tangan boleh hadamkan makanan itu sekali, tapi, kalau dah portion tambah nasi 3kali ganda... sila pahamkan konsep. So, bila nak kawal nafsu, memang perlu makan nasi berlauk pakai mangkuk dan sudu! Tak tambah nasik! (sudu kurang nikmat hahaha) :'D

:: HuGs & KiSs ::
thanks keknis 
Selamat mencuba terutama awak, ai..Hehe

1 Comments:

Nurul Hafizah Hairi said...

salam dear....if nak cuba satu produk yang boleh bantu kurangkan berat and mantain your weight lagi check my blog http://nurulhafizahhairi.blogspot.com/ ya ;)

 
-Copyright WieyaRaudzi 2013-2017 By AiLullaby-