Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

09 June 2015

8 Tips Menurunkan Berat Badan Tanpa Diet

Hai semua. Sihat ke tidak hari ni? Dah sarapan? 
Korang diet ke? Meh ai nak kongsi bagaimana kita 
boleh menurunkan berat badan tanpa diet :) 
Suka tak dengar? Hee. kalau nak ai memang suka kurus tanpa diet.
Kalau nak 1000 daya, kalau tak 1000 dalih. Tipsnya ialah..

1.Dapatkan Tidur yang cukup.
Tidur diyakini cara alami untuk melepaskan fikiran setelah bekerja keras dan keletihan. Pentingnya cukup tidur tidak boleh dipandang ringan, khususnya dalam hal untuk mencetuskan penurunan berat badan. Malah sistem pencernaan bekerja keras untuk memproses makanan, memetabolismekan karbohidrat dan memecah lemak. Kurang tidur mengakibatkan perubahan kadar hormon, terutamanya kortisol dan insulin. Kortisol mengatur gula, lemak, protein, mineral dan metabolisme air dan insulin, yang bertanggung jawab atas peningkatan gula darah dan penyimpanan lemak. Kurang tidur boleh mencetuskan pengeluaran kortisol, sehingga akan mengarahkan kepada peningkatan tahap insulin yang membuat penurunan berat badan menjadi lebih sukar.
  1. Kunyah makanan sehingga hancur.
Kajian telah membuktikan bahawa jika anda lebih lama di mengunyah makanan, maka anda akan cenderung untuk mengambil kalori lebih rendah. Selain itu, mengunyah dalam waktu yang lebih lama akan mencegah pengambilan makanan secara berlebihan, kerana memberikan masa bagi otak untuk menerima isyarat daripada perut yang kenyang. Hal ini juga akan memudahkan penghadaman dengan lebih baik, dan mengehadkan saiz hidangan anda. Oleh kerana itu, dianjurkan untuk mengunyah makanan kira-kira 35 hingga 50 kali per rasuah.


  1. Perhatikan Makanan ..
Kita sering mendengar orang tua kita menasihati kita agar tidak bercakap, membaca atau menonton TV sambil makan. Ketika anda multitasking semasa makan anda, maka anda akan cenderung untuk mengambil lebih banyak lagi makanan. Oleh kerana itu, memberi perhatian pada apa yang anda makan sangat penting.

  1. Elakkan makan makanan terlalu masak.
Makanan yang terlalu masak akan menyebabkan penurunan kadar nutrisi. Jika anda kehilangan nutrisi, tentu anda akan merasa tidak kenyang, dan mungkin menginginkan untuk makan junk food. Untuk mencegah hal ini, anda boleh meningkatkan pengambilan makanan mentah seperti salad dan sushi. Digalakkan untuk makan makanan yang dikukus, atau dibakar, panggang, sayuran dan panggang daging dan ikan.
  1. Jangan lewatkan sarapan.
Ada salah faham jika terlepas sarapan adalah cara terbaik untuk memotong kalori dan menurunkan berat badan. Sarapan adalah jam makan yang paling penting, dan tidak boleh diabaikan. MENGISI BAHAN BAKAR tubuh anda beberapa kali dalam sehari sangat penting. Ketika anda melewatkan sarapan, anda akan merasa sangat lapar pada masa makan tengah hari, dan akhirnya makan berlebihan dan memilih makanan yang tidak sihat. Menghilangkan sarapan juga dapat melambatkan metabolisme anda. Oleh kerana itu, selalu makan sarapan anda dalam masa satu jam selepas bangun tidur. 


6 . Makan kerap, namun sedikit sedikit.
Sering makan akan mempercepatkan metabolisme, dan tenaga berada di tahap yang lebih tinggi secara terus menerus sepanjang hari. Oleh itu, sangat sesuai untuk makan lima hingga enam kali per hari dengan 2-3 jam rehat antara waktu makan dan makanan ringan. Mengawal bahagiannya adalah penting untuk mencegah makan berlebihan. Hal ini dapat dicapai dengan menggunakan mangkuk kecil, pinggan dan gelas. Mengurangkan hidangan sebanyak 10% hingga 20% boleh menjadi kondusif untuk penurunan berat badan.
  1. Amalkan makan buah sebelum makan daging.
Amalkan makan buah sekurang-kurangnya 30 minit sebelum anda makan makanan yang berat, kerana buah dapat dicernakan dengan cepat. Jika anda makan buah-buahan ketika perut kosong ia sangat bermanfaat untuk mendetokfikasikan sistem tubuh dan membuat kita makan lebih sedikit.

8.Amalkan minum teh hijau.
Selain air, teh hijau juga merupakan penguat metabolisme. Penelitian telah menunjukkan bahawa minum teh hijau akan membakar 400 kalori ekstra dalam seminggu. Ia juga memiliki kekuatan antioksidan .

6 Comments:

Unknown said...

perkongsian yang bagus.

Arpiiz said...

wah, tips yang menarik ni. thanks sbb share ye.

aeinnamusa said...

good tips

mychickenfloss said...

Setuju dgn semua tips2 ni..tepat sekali..nice sharing..

Unknown said...

Aah ada terbaca yang kita kalau kunyah makanan kalau bole dalam 40 kali, haha, tapi xtau la betol ke tak :)

NuSaNa NoSa 91 said...

nice tips.. entry lepas ni, tips naik berat badan plak.. boleh? ehehehehehee~ ^_^

 
-Copyright WieyaRaudzi 2013-2017 By AiLullaby-